Verkoop Op Veilingswebsites

VERKOOP OP VEILINGWEBSITES

Richtlijnen van Zippo Manufacturing Company voor verkoop op veilingwebsites

Zippo Manufacturing Company (ZMC) controleert regelmatig veilingsites op internet voor de verkoop van hun producten en heeft de wettelijke bevoegdheid om bepaalde productverkopen binnen de Verenigde Staten en in verschillende andere landen te stoppen onder de volgende drie omstandigheden:

  • Verkoop van namaakproducten; of de verkoop van producten die niet van ZMC zijn maar onder de naam "ZIPPO" of een ander merk van ZMC verkocht worden, of het gebruik van een naam of een merk dat erg lijkt op Zippo;
  • Verkoop van aanstekers van externe fabrikanten die de vorm van Zippo Windproof-aanstekers hebben; of,
  • Verkoop van Zippo-aanstekers die zonder schriftelijke toestemming van ZMC versierd zijn;

Elk van de bovenstaande handelingen van een verkoper voor commerciële doeleinden vormt een inbreuk op het handelsmerk volgens de Amerikaanse wetgeving in veel landen en kan erin resulteren dat ZMC actie onderneemt om zijn wettelijke rechten te verdedigen.

Elk van de bovenstaande overtredingen kan ertoe leiden dat consumenten worden misleid door te geloven dat dergelijke producten legaal, goedgekeurd of anderszins verbonden zijn met Zippo Manufacturing Company. Gezien veel klanten van Zippo-producten verzamelaars zijn, moet ZMC ook zijn rechten onder handelsmerkwetten afdwingen om deze consumenten/verzamelaars te beschermen die er een legitiem belang bij hebben dat de producten die ze gekocht hebben, echte Zippo-producten zijn, ook wat betreft de vorm en versiering.

 

Hieronder volgt een nadere toelichting op elk van de drie hierboven genoemde redenen voor gerechtelijke stappen.

  1. HET BEDRIJF EN ZIJN HANDELSMERKEN

ZMC, de fabrikant van de wereldberoemde aanstekers die onder het merk ZIPPO verkocht worden, heeft tal van merkregistraties voor het merk ZIPPO.

 

ZMC beschouwt ook de zeer unieke vorm van zijn windbestendige aansteker met de vele karakteristieke boogvormige (gebogen) punten als handelsmerk en heeft hiervoor in de VS en in vele andere landen merkbescherming gekregen.

ZMC is in 1932 in de VS opgericht en gebruikt sindsdien continu het merk ZIPPO. ZMC verkoopt sinds vele jaren actief aanstekers van het merk ZIPPO en andere handelsmerkproducten in de VS en meer dan 160 landen, en blijft deze producten verkopen in de VS en wereldwijd. De windbestendige Zippo-aanstekers worden beschouwd als design-icoon van de twintigste eeuw; en het merk Zippo is een van de beroemdste merken ter wereld.

 

  1. DE WETTELIJKE BEVOEGDHEID OM VERKOOP TE VERBIEDEN

 

 

  1. Verkoop van namaakproducten; misbruik van het Zippo-merk en auteursrechten. Handelsmerken worden gebruikt om goederen en diensten te identificeren en om ze van anderen te onderscheiden. Onder het Zippo-merk vallen de beroemde ZIPPO-merknaam in verschillende uitvoeringen en formaten, maar ook andere namen en merken, zoals de vom van de windbestendige Zippo-aansteker en het vlamlogo dat als merk gebruikt wordt om aanstekers en andere producten van ZMC te markeren. Het ongeoorloofd gebruik van een handelsmerk dat in wezen identiek is aan een wettelijk geregistreerd handelsmerk voor dergelijke waren of dat in zijn wezenlijke aspecten niet van een dergelijk handelsmerk kan worden onderscheiden om producten te identificeren die niet van ZMC zijn, is vervalsing. Vervalsing is een ernstige schending van het merkenrecht en kan ook strafrechtelijk worden bestraft.

 

Framing of linken naar een Zippo-website of het gebruik van foto's, handelsmerken, ontwerpen of teksten zonder de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van ZMC, vormt ook een schending van de auteursrechten en handelsmerken van ZMC.

 

"Keyword-spamming" is een ander voorbeeld van misbruik van handelsmerken. Keyword-spamming is een techniek voor zoekmachineoptimalisatie die het merk of de merknaam van een ander product gebruikt, vaak als een metatag, om klanten om te leiden naar het eigen productaanbod en is een schending van de rechten van de merkeigenaar.

 

  1. Verkoop van aanstekers van andere merken die de vorm hebben van de windbestendige Zippo-aanstekers.

Zoals reeds vermeld, beschikt ZMC in de VS en vele andere landen over een merkregistratie die de zeer onderscheidende vorm van zijn windbestendige aansteker met het karakteristieke gebogen bovendeel ("Shape Mark") beschermt. Dit is niet beperkt tot een bepaalde maat.

ZMC onderneemt actie tegen producten die een vorm hebben die in wezen identiek is aan de vorm die wordt beschermd door de "Shape Mark", inclusief de karakteristieke gebogen punt.

 

  1. Ongeautoriseerde wijzigingen, versieringen, gravures van Zippo-aanstekers en de verkoop van Zippo-aanstekers die zonder de toestemming van ZMC gegraveerd, versierd of anderszins gewijzigd worden, is een schending van uw handelsmerkrechten. In het bijzonder de wijziging, versiering, gravering en verkoop van Zippo-aanstekers met afbeeldingen en ontwerpen die niet goedgekeurd zijn door ZMC, maken direct inbreuk op de merkrechten van Zippo. Bovendien is het gebruik van de ZIPPO-naam en de beroemde, geregistreerde Zippo-aanstekervorm in vermeldingen op veilingwebsites, inclusief de gebruikte namen in strijd met het feit dat de aangeboden producten geautoriseerd, goedgekeurd of anderszins verband houden met ZMC. Dat is niet het geval. Een ongeoorloofde wijziging van de versiering van een windbestendige Zippo-aansteker zorgt ervoor dat deze niet meer echt is.

Daarnaast schaadt de versiering van Zippo-aanstekers met afbeeldingen en designs die niet goedgekeurd zijn door ZMC, de reputatie van het merk ZIPPO dat al zo'n tachtig jaar als Amerikaans icoon wordt beschouwd. Het Zippo-merk wordt geassocieerd met de afbeeldingen die ZMC selecteert en past ze naar eigen goeddunken toe. ZMC is het zijn klanten en vele verzamelaars van windbestendige Zippo-aanstekers verschuldigd om de integriteit en authenticiteit van de ontwerpen en versieringen van windbestendige Zippo-aanstekers te verzekeren.

 

Om een ​​van de bovengenoemde redenen zal ZMC verlangen van de commerciële verkoper van dergelijke producten dat al deze activiteiten zonder verder uitstel worden stopgezet en gestaakt. Als de verkoper dit nalaat, zal ZMC alle wettelijk redelijke maatregelen nemen om zijn wettelijke rechten af ​​te dwingen.